Eseménynaptár

banner banner

A Kárpátikum Alapítványi túrái

SZÉKELY KÉK TÚRA
Dél-Hargitai szakaszának terepbejárása és állapotfelmérése
2019. június 13-15.

2019. június 13. | Hatod-tető – Nagy-mező Táv: 14,8 km, szintemelkedés: 592 méter, szintsüllyedés: 266 méter

A tavaszi túránk a Baróti-hegységben végigjárásával fejeződött be. Márciusban havas esővel és fagyos latyakkal kísért, de napos túranapjaink voltak. A mostani túránk a klasszikus nyarat idézte. Majdnem hőségnap, nyári zivatarokkal. A Hatod –tetőről este hat órakor indultunk túratársammal, Őrssel és terveink szerint a Nagy-Piliske lábánál található menedékházban éjszakáztunk volna.

A 122-es számú, Mikóújfalut Baróttal összekötő műútról lekanyarodtunk egy kisebb szekérútra, amelyen a Nagy–Murgót megkerülve Uzonkafürdőre is el lehet jutni. Itt azonnal belebotlottunk egy birkanyájba, akiket hűségesen őriztek a pásztorkutyák. Az elején tapasztalatlanul viszonyultam a kutyákhoz, a túra végére azonban középhaladó pásztorkutya elijesztővé képeztem magam. A kutyák elleni leghatásosabb fegyverek a következők: kisebb-nagyobb kövek, hosszabb botok, paprikaspray és talán a gazdagabbak a sokkolót is bevethetik. Mindezek semmit sem érnek, ha közben nem kiabáljuk a kutyáknak a „Kusti!” és a Kusti, ne!”szavakat. A „Kusti, ne! indulatszó csak úgy fejti ki hatását, ha a ne szócskában található magánhangzót jól elnyújtva és mélyen ejtjük. Az utunkat a Nagy-Murgó nyugati oldalán található úton folytattuk. Innen szép kilátás nyílik a mögöttünk maradó Baróti-hegységre. A széles-földi szekérúton Uzonkafürdő felé közeledve az út két felé ágazik. A bal oldali út lefelé visz, a jobb oldali enyhén felfelé. A bal oldali út a helyes irány. Ez az út az erdősáv mellett, folyamatosan kanyarodva visz végig a Murgó-nyeregig. Folyamatosan tűnnek fel a völgyben Uzonkafürdő házai.

A túránk során ezen a szakaszon találkozunk először medvével. Esti óráiban békésen kutatott egy mezőn, tőlünk kb. 100 méterre. A nyeregből a völgy felé vettük az utunkat és a völgy aljában egy kiépített forrás csillapította szomjunkat. Ezen a részen ér ki a faluból az út és vezet Sepsibükszád felé. Mielőtt a másik oldalon látható Véglikat hegy oldalában felfelé megindultunk volna, még egy kicsit keleti irányba kell haladni a kék jelzésen. Természetesen megint pásztorkutyákkal harcoltunk. A harc után balra fordulunk és a hegy oldalán felfelé haladunk, hogy minél hamarabb elérjük a Nagy-mezőt. A Véglikat csúcsának (805 méter) környékén a jelzések nagyon gyengén vannak jelölve. Régen festettek és a viharok miatt eléggé hiányosak is. Az eddig lejárt szakasz szinte jelzés nélkül is járható, de itt az erdőben több út közül jól választani jelzés nélkül nem lehet. Akad olyan szakasz is, ahol a jelzés jelölve van, de nincs már út. Így az erdőben bolyongtunk fától fáig és kerestük a jelzést. A jelzés a Nagy-mezőig végig erdőben halad és ezen a részen a legnagyobb a szintemelkedés. A Csókás magasán haladtunk végig és kb. 825 méter magasságban az út három felé ágazott. Mi a bal oldalin megkerültük hegyoldalt és ereszkedtünk egy völgyig és innen erősen kaptatva jutottunk el odáig, ahol a kék kereszt jelzés megjelent. Valószínűleg a középső út a helyes irány, amely a hegy gerincén visz végig, de mi így csak a Jakab János legelőjének a szélére értünk kb. 920 méter magasra. A kék kereszten haladva egyszer csak megjelent egy kék sáv jelzés is. Ezen a szakaszon útközben elég messziről, de találkoztunk két medvével. A Nagy-mezőre való felérésünkkor már szinte éjszaka volt. A lámpa fényénél láttunk még két medvét, egy kisebbet és egy nagyobbat, de a lámpa fényére és a hangoskodásunkra eloldalogtak. Itt már nagy tanácskozás volt az éjszakázásunkat illetően, mert tudtuk, hogy a kiszemelt menedékház még kb. egy órai gyalogút még nappal is. Szerencsére a mező szélén találtunk egy jó kiállású, fűthető, deszkákkal rendelkező védett favágó faházat. A házban megvacsoráztunk, majd pipára gyújtottunk és aludtunk. Köszönjük Norbi!

• A túra 1. napjának nyomvonala [KMZ | 17KB]

2019. június 14. | Nagy-mező – Szentimre-Büdösfürdő Táv: 28,3 km, szintemelkedés: 814 méter, szintsüllyedés: 623 méter

Másnap verőfényes reggelre ébredtünk. Reggeli, aztán indulás. A Nagy-mezőről a Kis-Piliske (1188 méter) oldalában haladtunk a nagyobb testvére felé. A kék sáv jelzés szinte teljesen megkerüli a Nagy-Piliskét (1374 méter). Ezen a rövid szakaszon lehet lejutni a kék kereszt jelzésen Tusnádfürdőre. A kék kereszt utáni szakaszon található egy bővizű, kiépített forrás, majd pár száz méterre található az a menedékház, ahol az első éjszakai alvást terveztük. A házban kiépített tégla tűzhely található faággyal és lószőrpokrócokkal. Tovább haladva utunkon itt kellett először kidőlt fenyőfákat és letört fenyőágakat kerülgetnünk. Kellemes séta után jutottunk ki a Jáhoros-pusztára, ahonnan szép kilátás nyílik dél felé és a Nagy-Piliske felé

A puszta után folyamatos enyhe emelkedővel jutunk el a Mitács-hegy (1282 méter) alá, ahol hirtelen jobbra kell fordulni, de ezt a kidőlt fáktól csak későn vettük észre (1276 méter). A hegycsúcs mellett elhaladunk és egy kis lejtő után kiérkezünk a Mitács-pusztára. Még az erdőben voltunk, de már a birkaillatot messziről megéreztük és elkezdtünk fegyverkezni. Kiértünk a puszta szélére és csendben, lopakodva akartunk eloldalogni a nyáj és a kutyák mellett. Annyira csendben voltunk, hogy szó szerint majdnem ráléptünk egy nagy fa alatt hűsölő pásztorkutyára. Nem kelt fel, így gyorsan visszább rendeztük állásainkat. Ekkor észrevettük a pásztort és heves integetésbe kezdtünk. Így már a kutyák nem támadtak és elhagytuk a mezőt a Kakukk-hegy felé. Innen majdnem végig erdőben haladtunk, csak kisebb mezők tarkították a túráinkat (Sárga-puszta, Fekete-puszta). A Kakukk-hegy (1557 méter) alatt található a Salvamont által felállított menedékház (1474 méter), ahol 6-8 vándor kényelmesen tud pihenni. A Hosszú-hágótól a Barót-patak völgyében haladtunk. A patak jobb oldalán visz az út. A vihar miatt a legtöbb fa itt dőlt ki, így nagyon nehezen tudtunk haladni. A Gerend feje előtt jobbra kell kanyarodni, és egy enyhén emelkedő szakasz következett a Bakratás-tetőig (1363 méter). Itt találkoztunk a túránk során intelligens pásztorkutyákkal. Észrevettek, figyelemmel követtek bennünket, de nem ugattak. Szépen elhaladtunk egymás mellett és folytattuk utunkat. Fenyőerdőben szépen leereszkedtünk Büdösfürdő szélére. Innen kb. 1 km-t tettünk meg Büdösfürdő üdülőtelep központi részére. Felkerestük a Keleti boltot és kocsmát. Itt vacsoráztunk és söröztünk. Este szállás béreltünk a Mofetta motelban. Jól megérdemelt zuhanyzás után alvás.

• A túra 2. napjának nyomvonala [KMZ | 34KB]

2019. június 15. | Szentimre-Büdösfürdő – Tolvajos-tető Táv: 16,7 km, szintemelkedés: 295 méter, szintsüllyedés: 586 méter

Másnap bőséges reggeli után elindultunk a Tolvajos-tető felé. Büdösfürdőt a 123D számú műúton hagytuk el és a hűvös, reggeli erdőben sétáltunk lefelé. Az 123D útból a Kormos-patak mentén leágazik Erdőfülére egy alacsonyabb rendű út. Itt a kék sáv jelzés még egy ideig követi a műutat, majd 600 méter után, az éles kanyar előtt balra fordul a hegy felé. Eleinte a Lucs mellékén pusztai környezetben emelkedünk kb. 100 métert, majd később erdőben haladunk. Az erdő előtt visszanéztünk és megpillanthatjuk a Büdösfürdő üdülőtelep házait.

Pár száz méter után kiérkeztünk a Hirtelen-pusztára (1140 méter), ahonnan szép kilátás nyílik a Csíki-medencére.

Itt a vadászház teraszán megpihentünk, távcsővel nézegettük a környező hegyeket-völgyeket.

Enyhe emelkedőn 1,5 km gyaloglás után Édesvíz pusztájára érünk (1250 méter), ahol élesen jobbra fel kell kanyarodni. Felérkezünk Talaborra és az itt található erdőben megint hatalmas pusztítással, fakidőlésekkel találkozunk. A mai túránk legmagasabb pontjára érkeztünk 1280 méter magasságban. Innen szinte csak süllyedni fogunk a Tolvajos –tetőig. Először a Tekerő-pusztáját érintjük (1230 méter), majd egy kis erdei séta után a Karós-pusztára jutunk (1140 méter). Feltűnnek a Középső-Hargita magas csúcsai.

A Karós-puszta felső részén találkoztunk utoljára pásztorkutyákkal. Az utolsó kilométeren a sífelvonó mellett leereszkedünk a pálya aljára és az épületek előtt elkanyarodunk balra. Az utolsó 600 méteren rákanyarodunk a Csíkszereda-Székelyudvarhely közötti főútra. A mai túránkat 960 méter magasságban fejezzük be.