Eseménynaptár

banner banner

A Kárpátikum Alapítványi túrái

SZÉKELY KÉK TÚRA
Baróti-hegység szakaszának terepbejárása és állapotfelmérése
2019. március 09-10.

Általánosságban kijelenthető, hogy a két napos túránk a turista társadalom számára nem eléggé ismert. Ennek legfőbb oka, hogy a Baróti-hegységről nincs kiadott modern turistatérkép. Az internetről letölthető egy román térkép, amely alapján a kijelölt kék sáv jelzést jól lehet követni, de a térkép felbontása túlságosan kicsi, így néha a jelzés követésekor 50-100 méteres eltérések is jelentkezhetnek. További okként említhető, hogy a hegység turisztikai lehetőségei nincsenek kihasználva.
A Baróti-hegység területén nincsenek hirtelen kiemelkedő és nehezen megmászható hegycsúcsok, melyek sokak számára megnehezítenék a túrázást, ellenben vannak széles dombhátak, valamint érintetlen környezet, így szélesebb körben népszerű lehetne ez a hegység.
A kék sáv jelzés a Baróti-hegységen, a Hargitán és a Görgényi-havasokon keresztül vezet. A Kovászna megyei Erősd településről indul és a Maros megyei Szováta településen ér véget. A kék sáv jelzés a Keleti-Kárpátok középső csoportjának, belső vonulatának gerincén vezet végig. A Baróti-hegységben a Dél-Baróti-hegyek legmagasabb pontjától, a Nagy-hegytől kezdődött a jelölt szakasz, azelőtt nem láttunk sehol jelzéseket. Innen a jelzés kopott volt, de folyamatosan követhető. Sugásfürdő a Baróti-hegység turisztikailag legjobban frekventált területe, így ennek a területnek a környékén volt a legjobban jelölt a kék jelzés.
A túra végig járását csak csoportosan ajánljuk! Ennek okai, hogy a területen nyájakat legeltetnek pásztorkutyákkal, Hete település határában a cigány kisebbség fenyegetően léphet fel, valamint a terület a medvék vadászati és pihenési övezete.
Ajánlott a kézi GPS használata. A régi román térképpel és a GPS-el együtt a túra biztonságosan teljesíthető.

„A honszeretet az, mely nemzetünk történetén egy hatalmas
folyóként mindent termékenyítve átvonul, melyhez e
hazában minden összefoly, melyből egyesek s egész
ivadékok egy ezred-éven át lelkesedésüket merítik.”
Eötvös József

2019. március 09. | Erősd – Szármány puszta Táv: 25,1 km, szintemelkedés: 1027 méter

Délelőtt 10 óra körül vágtunk neki a túrának Erősdről (Ariesd). Erősd falu Kovászna megyében található, Brassótól északra, az Olt folyó mellett.

A kék sáv jelzés a faluból dél felé vezet egy aszfalt úton, párhuzamosan az Olt folyóval. Az aszfaltút kb. 1 km után földúttá változik. Az utolsó elhagyott házak után az út egyre inkább közeledik a folyó mellé. Ez a terület a rengeteg lerakott hulladék miatt egyáltalán nem élvezhető. Márciusi túránk lévén a település lakosai a folyóparton és környékén szerzik be a tüzelőiket, jelentősen tovább rombolva a táj összképét. A kék sáv jelzést ezen a területen nem tudtuk követni és az egész Olt kanyarulatot bejártuk, mert nem találtuk a Veczer-hegyre való ösvényt. Az internet segítségével később megtaláltuk az ösvényt, amelyet a túra leírásban GPS koordinátával fogunk jelölni. A Baróti-hegység legdélebbi csúcsa a Veczer-hegy. A Veczer-hegyről szekérúton lehet eljutni az Őr-hegyre (631 m). Innen nagyon szép kilátás nyílik a Kárpátkanyarra, a Fogarasi-havasokra, a Bucsecsre és a Fekete-hegyre, továbbá a hegyek előtt elhelyezkedő településekre.

Az Őr-hegyről ugyanazon a szekérúton a Barabásra (662 m) lehet feljutni, majd egy völgybe, amely Erősdöt köti össze a hegység keleti oldalán található Aldobollyal.

Az utunk továbbra is északi irányba halad, sokáig erdősáv mellett megyünk. A Lenkert dombra felérve az erdő mellett tovább haladunk, majd hirtelen jobbra fordulunk és egy mély völgyön keresztül jutunk fel a következő hegyre, a Nagy-hegy nyugati oldalára. A Nagy-hegy csúcsa alatt 100 méterrel láttuk meg az első kék sáv jelzéseket a túránk folyamán. A Nagy-hegy déli és délnyugati oldalában több hektáron kivágták az erdőt, így még az is előfordulhat, hogy a kék jelzések abból az irányból érkeztek.

A Nagy-hegy (733 m) után a hegy északi oldalán leereszkedünk és kiérünk a Nagy-Busnyabércre (707 m). Ez egy nagy lapos domb, melynek a teteje szinte alig észrevehető. A domb utáni völgyben található Hete település, amelynek lakossága 100%-ban cigány.

A kék sáv jelzés a település mellett pár 100 méterre halad el. A település melletti erdők a szorgos favágó kezek munkájától voltak hangosak. Az erdőben nagyon sok kisebb-nagyobb fa csonkolt állapotban látható. Siralmas látvány. Gyorsan elhaladtunk a falu mellett, közben összetalálkoztunk a falu három dolgos lakójával, akik alaposan végigmértek bennünket kezükben egy nagy 4 kilogrammos fejszével. Szerettek volna közelebbről megismerkedni velünk, ezért először cigarettát kértek. A találkozás után a völgyből kis emelkedővel érkeztünk meg a Keresztyén legelő szélére (725 m), ahol elfogyasztottuk a maradék szalonnát. Innen az út lefelé vezet és megérkezünk az előpataki műútra, Előpatak település szélére (630 m). A műutat keresztezve folyamatosan erdőben emelkedünk és többszöri kisebb irányváltás után felérünk a Mősziget (809 m) hegy tetejére.

Innen az út az erdő szélén vezet, majd folyamatosan kanyarodik nyugati irányba és a Bodosi-hegy után, a gerinc tetejére felérve visszakanyarodik északi irányba.

Innen Szármány pusztája (906 m) már csak 2 kilométer.

• A túra 1. napjának nyomvonala [KMZ | 25KB]

2019. március 10. | Szármány puszta – Hatod-tető Táv: 36,4 km, szintemelkedés: 580 méter

Másnap hajnalban keltünk és már reggel 6 órakor Szármány pusztáján voltunk, hogy folytassuk a Baróti-hegység kék sávjának második napi bejárását. Enyhén emelkedő úton jutunk el a Gyertyános-kútig. Innen pár száz méter a Görgő (1017 m), a hegység második legmagasabb pontja.

Az úton tovább haladva kb. 1 kilométer után érkezünk a Havad csúcs aljára. A kék sáv nem visz fel a hegység legmagasabb pontjára (1019 m), de azt 200 métert leküzdve megtehetjük. Innen egy hosszú, 8 km-es gerinctúra következik, végig füves területen, szekérúton, az erdők mellett.

Márciusi eleji időjárás a mai napon nem kedvezett. 900 méternél magasabban a megolvadt hó alaposan átáztatta bakancsainkat, emellett erős széllel is találkoztunk. A Vadas-tetőig (951 m) folyamatosan 900 méter szinten túráztunk. A tető után továbbra is északi irányba kell haladni 5 km-t, majd egy mezőn enyhén balra kell fordulni és kiérkezünk a Teksefej aljára (946 m). Itt élesen jobbra, az erdőbe kell bekanyarodni, de még előtte egy nagyobb legelő található, ahonnan csodálatos kilátás látszik a Hargitára (Csicsói-Hargita, Kakukk-hegy, Nagy-Piliske, Nagy-Murgó és a Csomád hegycsoport).

Az erdőbe érve végig a völggyel párhuzamosan haladunk és kb. 5 km után megérkezünk az Avas tetejére (905 m), ahonnan újra hirtelen északi irányra vált túraútvonalunk.

Innen 13,7 km-es túra kezdődik, amely közvetlenül az erdősáv mellett vezet. Iván pusztájának déli részéről utoljára szép kilátás nyílik a Kárpátkanyarra. A kék jelzés északi irányba több kisebb dombon keresztül vezet, majd keresztezi a piros kereszt turistajelzést (14. kép), később a Zalánpatak - Málnásfürdő utat és megérkezik a Hatod-tetőre (710 m), ahonnan majd folytatjuk a Székely Kék Túra bejárását.